حفظ تعداد گیرنده های ویتامین D در سلولهای لوزالمعده می تواند از فرد در برابر دیابت محافظت کند

27 مارس 2020 - حفظ تعداد گیرنده ی ویتامین دی (VDR) در سلولهای بتای لوزالمعده که سنتز و ترشح انسولین را بعهده دارند،می تواند از فرد در برابر ابتلا به دیابت محافظت و آسیب به سلولهای لوزالمعده را به دلیل پیشرفت این بیماری کاهش دهد. محققان دانشگاه بارسلونا نشان دادند که این گیرنده می تواند به عنوان یک هدف درمانی بالقوه در پیشگیری و درمان دیابت بکار گرفته شود.

کمبود ویتامین D با شیوع بیشتر دیابت نوع 1 (T1D) و دیابت نوع 2 (T2D) همراه است، و رابطه ی دیابت با تغییرات در ژن گیرنده ی ویتامین D نیز در مطالعات پیشین توضیح داده شده است. با این وجود، مشارکت خاص گیرنده ی ویتامین D، در پیشرفت بیماری دیابت، و به طور خاص در سلولهای بتا، هنوز ناشناخته مانده بود. به همین دلیل این گروه از محققان با تجزیه و تحلیل رفتار این گیرنده در موشها، تلاش خود را بر درک نقشی که VDR در سلولهای بتا در دیابت بازی می کند، متمرکز کردند.

بیان VDR در بیماران دیابتی کاهش می یابد

محققان شاهد بیان پایین  VDR در جزایر لوزالمعده ی موشهای مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 بودند. علاوه بر این، آنها همچنین نشان دادند كه بیان بیش از حد VDR در سلولهای بتای موشهای دیابتی، با بیماری مقابله می كند، در عین حال اثبات کردند كه میزان پایدار گیرنده های ویتامین D در این سلول ها می تواند توده و عملكرد آنها را حفظ كرده و از آنها در برابر دیابت محافظت كند.

این نتایج نشان می دهد که حفظ تولید تعداد کافی از VDR می تواند در مقابله با آسیب به سلول های بتا و محافظت در برابر ابتلا به این بیماری ضروری باشد.

محققان اظهار داشتند که سطح پایدار VDR، موشهای تراریخته را از ابتلا به هایپرگلیسمی شدید محافظت می کند، و تا حدی توده سلولهای بتا را حفظ می کند و در نتیجه التهاب موضعی و دیابت را کاهش می دهد. همه اینها نقش بی سابقه ی گیرنده ویتامین D در پاتوفیزیولوژی دیابت را نشان می دهد.

گلوکز گیرنده ی ویتامین D را تحریک می کند

محققان همچنین تأیید كردند كه تولید VDR با میزان قند در گردش رابطه ی منفی دارد، یعنی گلوکز باعث تحریک VDR می شود. آنها نشان دادند كه به طور غیر منتظره، هنگامی که سطح گلوكز خون از نظر فیزیولوژیكی پایین می آید مانند بعد از روزه داری، گیرنده های ویتامین D كاهش می یابند. در این مورد با توجه به خصوصیات سلولهای پانکراس در افراد مبتلا به دیابت، این نتیجه با این واقعیت توضیح داده می شود که در دیابت سطح گلوکز داخل سلولی کاهش می یابد.

مفید بودن ویتامین D در درمان دیابت

اگرچه تاکنون فواید زیادی از مصرف مکمل ویتامینD به عنوان راهی برای جلوگیری از دیابت به طور گسترده گزارش شده است، اما داده های بالینی در مورد اثر آن در بهبود وضعیت دیابت بحث برانگیز است. دکتر Casellasهماهنگ کننده ی این مطالعه، گفت: با توجه به این نتایج اختلاف در تأثیر مکمل های ویتامین D، می تواند به دلیل تنظیم منفی VDR در هنگام دیابت باشد.

نویسندگان پیشنهاد کردند که برای دستیابی به نتایج مثبت، مصرف مکمل ویتامین D باید در صورت عدم کاهش بیانVDR ، برنامه ریزی شود. آنها نتیجه گیری کردند: استراتژی های آینده برای درمان دیابت باید بر آگاهی بهتر از مکانیسم های وابسته به تنظیم منفی VDR در طول دیابت و بازگرداندن میزانVDR  به مقدار طبیعی متمرکز شود.

منبع:

Diabetes. doi.org/10.2337/db19-0757.

https://www.news-medical.net/news/20200327/Maintaining-VDR-levels-in-pancreatic-cells-could-protect-against-diabetes.aspx